Με το Magnus Eroticus, τη μεταγραφή του εμβληματικού Μεγάλου Ερωτικού για μπαρόκ σύνολο και με τα ποιήματα του πρωτότυπου έργου μεταφρασμένα σε ελισαβετιανό στίχο, συνεχίζεται ο Κύκλος Μάνος Χατζιδάκις της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ο Μάνος Χατζιδάκις ταξιδεύει πίσω στον χρόνο και ο Μεγάλος Ερωτικός συναντά το αγγλικό μπαρόκ αναδεικνύοντας έτσι την οικουμενική διάσταση ενός εκ των σπουδαιότερων κύκλων τραγουδιών στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Το Magnus Eroticus θα παρουσιαστεί για τέσσερις μόνο παραστάσεις, στις 6 και 7 Δεκεμβρίου, στις 18.30 και 20.30.
Εκκινώντας από το ιδιότυπο ενόργανο σύνολο του πρωτότυπου έργου του Χατζιδάκι, ο γκαμπίστας, σκηνοθέτης και εικαστικός Ανδρέας Λινός, μαζί με μια εξαίρετη ομάδα μουσικών, προτείνει μια παράδοξη αλλά και ελκυστική ανάγνωση του διασημότερου κύκλου τραγουδιών του συνθέτη, ιδωμένη μέσα από το πιο χαρακτηριστικό μουσικό σχήμα του αγγλικού μπαρόκ, το Broken consort.
Μεταφρασμένος στα αγγλικά της εποχής της Παλινόρθωσης, ο Μεγάλος Ερωτικός αναδεικνύει την οικουμενικότητά του, αλλά και τον διάλογό του με την ιστορία της μουσικής.
Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ θα μετατραπεί σε στούντιο ηχογράφησης με το κοινό να γίνεται μέρος μιας σπάνιας μουσικής εμπειρίας, καθώς το Magnus Eroticus θα ηχογραφηθεί ζωντανά.
«Ο Μεγάλος Ερωτικός δε φοράει γραφικά τοπικά ρούχα. Φοράει τα δικά του που συνθέτουν δύσκολους συνδυασμούς ήχων, ανάλαφρων χρωμάτων και ποιητικών ονείρων. Δεν περιέχει μηνύματα που εύκολα τα σβήνουν οι βροχές, δεν αντιστέκεται. Η σειρά που ακολουθούν τα ποιήματα αυτά των ελλήνων ποιητών, σχηματίζει έναν αδιάσπαστο κύκλο τραγουδιών, μια λειτουργία για τον Μεγάλο Ερωτικό – κάτι σαν τους εσπερινούς Αγίων σ' ερημοκκλήσια μακρινά με την συμμετοχή φανταστικών αγγέλων, εραστών, παρθένων και εφήβων. Είναι μια λιτανεία περίεργη, όμως και τόσο φυσική, στην εσωτερική κι απόκρυφη ζωή μας. Τα τραγούδια αυτά δεν είναι αισθησιακά. Λειτουργούν πέρ' απ' την πράξη, στο βαθύ αίσθημα που χαρακτηρίζει οποιαδήποτε σχέση, κάθε μορφής, αρκεί να περιέχει τις προϋποθέσεις γι' ανθρώπινη επικοινωνία».
Σημείωμα του Ανδρέα Λινού
Το Magnus Eroticus είναι μια απόπειρα επανασύστασης του opus 30 του Μάνου Χατζιδάκι Ο Μεγάλος Ερωτικός, μια μουσική και ποιητική προσαρμογή για αναγεννησιακά όργανα και τραγουδιστές, σε ελισαβετιανό στίχο.
Ο Χατζιδάκις πραγματεύεται στον Μεγάλο Ερωτικό το κρίσιμο ζήτημα της καταγωγής. Και τι πιο καταγωγικό για την ανθρώπινη ύπαρξη από τον έρωτα; Παράλληλα, αναζητά την απαρχή και την αλήθεια του ίδιου του τραγουδιού, με τη βαθιά πεποίθηση ότι το τραγούδι εμπερικλείει την ουσία της μουσικής ανταλλαγής.
Η επίδραση, η αμεσότητα και η αφηγηματική δομή του τραγουδιού, όπως το αντιλαμβανόμαστε σήμερα, έχουν τις καταβολές τους στα αγγλικά ερωτικά λαουτοτράγουδα του 17ου αιώνα.
Τα τραγούδια αυτά εξελίσσονται γοργά στο γόνιμο περιβάλλον του σαιξπηρικού θεάτρου και της μουσικής που το συνόδευε και φτάνουν να υποστηρίζονται από ένα μεγαλύτερο σύνολο, με σταθερή σύνθεση, που αποτελείται από έξι όργανα.
Ο Χατζιδάκις στον Μεγάλο Ερωτικό εμπλουτίζει τη λιτότητα του ερωτικού τραγουδιού μέσω μιας νέας μουσικής γλώσσας, η οποία λειτουργεί ως αναγκαία αντίστιξη στην ποιητική των τραγουδιών του, χρησιμοποιώντας συμπτωματικά το ίδιο ακριβώς μουσικό σύνολο.
Ο Μεγάλος Ερωτικός του Μάνου Χατζιδάκι είναι ένα μουσικό συμβάν, είναι κάτι που «συνέβη» το 1972 στα στούντιο της Columbia. O δίσκος παρέμεινε δίσκος, αφού δεν παρουσιάστηκε συναυλιακά όσο ζούσε ο συνθέτης, και έμεινε στη συνείδηση του κοινού ως η αποτύπωση μιας μαγικής συγκυρίας, μιας μυσταγωγικής ηχογράφησης.
Το Magnus Eroticus επιχειρεί να προσεγγίσει την αισθητική φόρτιση αυτού του θρυλικού δίσκου, ανασυγκροτώντας επί σκηνής την εμπειρία μιας ανάλογης στουντιακής ζωντανής ηχογράφησης.
Ο Μάνος Χατζιδάκις ταξιδεύει πίσω στον χρόνο και ο Μεγάλος Ερωτικός συναντά το αγγλικό μπαρόκ αναδεικνύοντας έτσι την οικουμενική διάσταση ενός εκ των σπουδαιότερων κύκλων τραγουδιών στην ιστορία της ελληνικής μουσικής. Το Magnus Eroticus θα παρουσιαστεί για τέσσερις μόνο παραστάσεις, στις 6 και 7 Δεκεμβρίου, στις 18.30 και 20.30.
Εκκινώντας από το ιδιότυπο ενόργανο σύνολο του πρωτότυπου έργου του Χατζιδάκι, ο γκαμπίστας, σκηνοθέτης και εικαστικός Ανδρέας Λινός, μαζί με μια εξαίρετη ομάδα μουσικών, προτείνει μια παράδοξη αλλά και ελκυστική ανάγνωση του διασημότερου κύκλου τραγουδιών του συνθέτη, ιδωμένη μέσα από το πιο χαρακτηριστικό μουσικό σχήμα του αγγλικού μπαρόκ, το Broken consort.
Μεταφρασμένος στα αγγλικά της εποχής της Παλινόρθωσης, ο Μεγάλος Ερωτικός αναδεικνύει την οικουμενικότητά του, αλλά και τον διάλογό του με την ιστορία της μουσικής.
Η Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ θα μετατραπεί σε στούντιο ηχογράφησης με το κοινό να γίνεται μέρος μιας σπάνιας μουσικής εμπειρίας, καθώς το Magnus Eroticus θα ηχογραφηθεί ζωντανά.
«Ο Μεγάλος Ερωτικός δε φοράει γραφικά τοπικά ρούχα. Φοράει τα δικά του που συνθέτουν δύσκολους συνδυασμούς ήχων, ανάλαφρων χρωμάτων και ποιητικών ονείρων. Δεν περιέχει μηνύματα που εύκολα τα σβήνουν οι βροχές, δεν αντιστέκεται. Η σειρά που ακολουθούν τα ποιήματα αυτά των ελλήνων ποιητών, σχηματίζει έναν αδιάσπαστο κύκλο τραγουδιών, μια λειτουργία για τον Μεγάλο Ερωτικό – κάτι σαν τους εσπερινούς Αγίων σ' ερημοκκλήσια μακρινά με την συμμετοχή φανταστικών αγγέλων, εραστών, παρθένων και εφήβων. Είναι μια λιτανεία περίεργη, όμως και τόσο φυσική, στην εσωτερική κι απόκρυφη ζωή μας. Τα τραγούδια αυτά δεν είναι αισθησιακά. Λειτουργούν πέρ' απ' την πράξη, στο βαθύ αίσθημα που χαρακτηρίζει οποιαδήποτε σχέση, κάθε μορφής, αρκεί να περιέχει τις προϋποθέσεις γι' ανθρώπινη επικοινωνία».
Mάνος Xατζιδάκις
Αθήνα, 28 Νοεμβρίου 1972
Σημείωμα του Ανδρέα Λινού
Το Magnus Eroticus είναι μια απόπειρα επανασύστασης του opus 30 του Μάνου Χατζιδάκι Ο Μεγάλος Ερωτικός, μια μουσική και ποιητική προσαρμογή για αναγεννησιακά όργανα και τραγουδιστές, σε ελισαβετιανό στίχο.
Ο Χατζιδάκις πραγματεύεται στον Μεγάλο Ερωτικό το κρίσιμο ζήτημα της καταγωγής. Και τι πιο καταγωγικό για την ανθρώπινη ύπαρξη από τον έρωτα; Παράλληλα, αναζητά την απαρχή και την αλήθεια του ίδιου του τραγουδιού, με τη βαθιά πεποίθηση ότι το τραγούδι εμπερικλείει την ουσία της μουσικής ανταλλαγής.
Η επίδραση, η αμεσότητα και η αφηγηματική δομή του τραγουδιού, όπως το αντιλαμβανόμαστε σήμερα, έχουν τις καταβολές τους στα αγγλικά ερωτικά λαουτοτράγουδα του 17ου αιώνα.
Τα τραγούδια αυτά εξελίσσονται γοργά στο γόνιμο περιβάλλον του σαιξπηρικού θεάτρου και της μουσικής που το συνόδευε και φτάνουν να υποστηρίζονται από ένα μεγαλύτερο σύνολο, με σταθερή σύνθεση, που αποτελείται από έξι όργανα.
Ο Χατζιδάκις στον Μεγάλο Ερωτικό εμπλουτίζει τη λιτότητα του ερωτικού τραγουδιού μέσω μιας νέας μουσικής γλώσσας, η οποία λειτουργεί ως αναγκαία αντίστιξη στην ποιητική των τραγουδιών του, χρησιμοποιώντας συμπτωματικά το ίδιο ακριβώς μουσικό σύνολο.
Ο Μεγάλος Ερωτικός του Μάνου Χατζιδάκι είναι ένα μουσικό συμβάν, είναι κάτι που «συνέβη» το 1972 στα στούντιο της Columbia. O δίσκος παρέμεινε δίσκος, αφού δεν παρουσιάστηκε συναυλιακά όσο ζούσε ο συνθέτης, και έμεινε στη συνείδηση του κοινού ως η αποτύπωση μιας μαγικής συγκυρίας, μιας μυσταγωγικής ηχογράφησης.
Το Magnus Eroticus επιχειρεί να προσεγγίσει την αισθητική φόρτιση αυτού του θρυλικού δίσκου, ανασυγκροτώντας επί σκηνής την εμπειρία μιας ανάλογης στουντιακής ζωντανής ηχογράφησης.