Παραγωγή Μέγαρο Μουσικής
Αθηνών Μουσικό Δράµα Οι
Στοιχειωμένοι του Δηµήτρη Μαραµή
στηρίζονται στη γνωστή παραλογή Του Νεκρού Αδελφού, το αριστουργηµατικό
δηµοτικό αφηγηµατικό τραγούδι µε τον έντονα δραµατικό και µεταφυσικό
χαρακτήρα που πραγµατεύεται τη διαδεδοµένη δοξασία για τους βρικόλακες.
Το τραγούδι αυτό, που απαντά επίσης σε διάφορες παραλλαγές σε όλους τους
λαούς των Βαλκανίων αλλά και σε αρκετές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης,
συνδέει τον άνθρωπο µε τους αρχέγονους φόβους και τις αρχέγονες δοξασίες
του και αποτελεί γέφυρα ανάµεσα στη σύγχρονη και την παλαιότερη εποχή.
Το δεύτερο τραγούδι, Το Στοιχειό της Χάρµαινας, σε στίχους του
Σωτήρη Τριβιζά, αξιοποιεί έναν θρύλο της
περιοχής της ’µφισσας. Αναφέρεται σε έναν ανεκπλήρωτο έρωτα που οδηγεί
στην αυτοκτονία και παραπέµπει στη λαϊκή δοξασία για τα «στοιχειά», για
τις ψυχές δηλαδή των νεκρών που δεν βρίσκουν ανάπαυση µετά τον θάνατο.
Και τα δύο τραγούδια συνδέονται µεταξύ τους µε κοινούς εκφραστικούς
τρόπους και κοινές θεµατικές και µας δίνουν την εικόνα µιας
προβιοµηχανικής κοινωνίας, φτωχότερης ασφαλώς σε υλικά αγαθά αλλά
πλουσιότερης σε ποίηση και µαγεία. Eρµηνευτές
(αλφαβητικά): Μια µάνα έχει εννιά
γιους και µια µονάκριβη κόρη. Έπειτα από πίεση του Κωσταντή, ενός από
τους γιους της, πείθεται να παντρέψει την κόρη της πολύ µακριά στα ξένα.
Ο Κωσταντής δίνει όρκο πως θα φέρει πίσω την κόρη εάν συµβεί κάποιο
καλό ή κακό περιστατικό. Όµως όλοι οι αδερφοί πεθαίνουν και τότε η µάνα,
που έχει αποµείνει ολοµόναχη, αναθεµατίζει τον νεκρό Κωσταντή επειδή
δεν τήρησε τον όρκο του. Ο Κωσταντής βγαίνει από τον τάφο του και
πηγαίνει να φέρει πίσω την Αρετή από τα ξένα. Στον δρόµο της επιστροφής η
κόρη δεν έχει καταλάβει πως ο αδερφός της είναι βρικόλακας, κι ενώ
ταξιδεύουν µαζί διάφορα πουλιά µε ανθρώπινη λαλιά απορούν πώς ταξιδεύει η
όµορφη κοπέλα µε έναν νεκρό καβαλάρη. Όταν φτάνουν στο σπίτι, ο
Κωσταντής, έχοντας πια εκπληρώσει τον όρκο του, ξαναγυρίζει στον τάφο
του. Στον τάφο τον ακολουθούν η µάνα και η κόρη. Στη Χάρµαινα,
τη συνοικία των ταµπάκηδων της ’µφισσας, ο Κωνσταντής ερωτεύεται την
όµορφη Ελένη και της ορκίζεται πως ο έρωτας τους θα είναι αιώνιος και
πως ούτε ο θάνατος δεν θα µπορέσει να τους χωρίσει. Έρχονται όµως
δύσκολες εποχές και ο Κωνσταντής υποχρεώνεται να πάρει τον δρόµο της
ξενιτιάς. Η Ελένη µένει πίσω περιµένοντας. Κάποια µέρα, καθώς πηγαίνει
στη βρύση για να πάρει νερό, τη χτυπά κεραυνός και τη σκοτώνει. Όταν
επιστρέφει ο Κωνσταντής και µαθαίνει το θάνατο της αγαπηµένης του,
αυτοκτονεί πέφτοντας από το Κάστρο της πόλης. Εξ αιτίας του όρκου του
αλλά και του αµαρτήµατος της αυτοκτονίας, ο Κωνσταντής στοιχειώνει κοντά
στη βρύση της Χάρµαινας και καταδικάζεται να περιπλανιέται στους
αιώνες.Οι Στοιχειωμένοι
Δημήτρης
ΜαραμήςΟ Βουρκόλακας / Το Στοιχειό
Το έργο είναι ανάθεση του
Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και θα παρουσιαστεί στην ολοκληρωµένη του
σκηνοθετηµένη µορφή το 2019 στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του
Μεγάρου.
Θοδωρής Βουτσικάκης, Βασίλης Δηµακόπουλος, Ελένη
Δηµοπούλου, Αργυρώ Καπαρού, Βασιλική Καρακώστα
Συµµετέχει
µουσικό σύνολο.Ο Βουρκόλακας (Το
Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού)
Το
Στοιχειό (Το Στοιχειό της Χάρµαινας)
Συντελεστές
Ο
Δημήτρης Μαραμής σπούδασε πιάνο και σύνθεση στο Royal Welsh College of
Music & Drama στη Μεγάλη Βρετανία. Έχει συνεργαστεί με: Εθνική
Λυρική Σκηνή (Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος - Φεστιβάλ Αθηνών), Εθνικό Θέατρο,
Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, Καμεράτα, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
& Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, 43α & 45α Δημήτρια,
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών (Ελληνικό Σχέδιο), κ.α. Έχει δώσει
συναυλίες σε: ΗΠΑ, Μεγάλη Βρετανία, Ισπανία, Ελβετία, Βέλγιο,
Λουξεμβούργο. Έχει κυκλοφορήσει οκτώ προσωπικούς δίσκους και έχει γράψει
μουσική για θέατρο, κινηματογράφο και εκπαιδευτική τηλεόραση. Έχει
βραβευτεί δύο φορές για τη μουσική του στο θέατρο: Ερωτόκριτος 2012 /
Τρίτο Στεφάνι 2017 ΚΘΒΕ. Το μιούζικαλ Ερωτόκριτος που συνέθεσε το 2017,
ανάθεση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής
χαρακτηρίστηκε ως μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, αποσπώντας
εξαιρετικές κριτικές (Νιάρχος, Ηρώδειο, Μέγαρο Μουσικής
Θεσσαλονίκης). Ο Σωτήρης
Τριβιζάς γεννήθηκε στην Κέρκυρα το 1960. Σπούδασε νεοελληνική φιλολογία
και δημοσιογραφία στη Θεσσαλονίκη. Έγραψε ποιήματα, μελέτες και δοκίμια
και μετέφρασε Ιταλούς ποιητές και πεζογράφους. Είναι μέλος της
Εταιρείας Συγγραφέων και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού
Πόρφυρας. Έχει λάβει Κρατικό Βραβείο για εικονογραφημένη παιδική
λογοτεχνία.
O
Θοδωρής Βουτσικάκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι κάτοχος
διπλώµατος Μονωδίας (Θάλεια Μαυρίδου | Ωδείο Φίλιππος Νάκας) και πτυχίου
Νοµικής (Α.Π.Θ. | Υποτροφία Ι.Κ.Υ.), παρακολούθησε επίσης µαθήµατα
µοντέρνου τραγουδιού (Ceris Deveril | Arts Educational Schools London |
Υποτροφία Arnaoutis Foundation), musical performance (Σία Κοσκινά |
PMTP) και υποκριτικής (Χρήστος Παπαστεργίου | Μεταµορφώσεις). Έχει
συνεργαστεί µεταξύ άλλων µε τους Σταύρο Ξαρχάκο, Λίνα Νικολακοπούλου,
Χρήστο Λεοντή, Dulce Pontes, Μάριο Φραγκούλη, Δάφνη Αλεξανδρή, Luis
Borda, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και έχει εµφανιστεί σε σηµαντικούς χώρους
όπως το Ηρώδειο, το Θέατρο Επιδαύρου, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και
Θεσσαλονίκης, το Βασιλικό Θέατρο Θεσσαλονίκης και αλλού. Ο πρώτος του
προσωπικός δίσκος Αισθηµατική ηλικία (µουσική Δηµήτρη Μαραµή) απέσπασε
εξαιρετικές κριτικές. Έχει συµµετάσχει στους δίσκους Φλόγα που καίει,
Aleli, De Creta a Buenos Aires, Στον αέρα του Μελωδία (Τυχερό Αστέρι).
Ερµήνευσε τον οµώνυµο ρόλο στο µιούζικαλ Ερωτόκριτος του Δ. Μαραµή στην
Εθνική Λυρική Σκηνή το 2017, που αποτέλεσε και µία από τις µεγαλύτερες
καλλιτεχνικές και εισπρακτικές επιτυχίες.
Γεννήθηκε στην Πάτρα. Σπούδασε Βιολί, Τραγούδι και
Ανώτερα Θεωρητικά. Έκανε µεταπτυχιακές σπουδές στη Μουσική Τεχνολογία
στο Πανεπιστήµιο του Γιορκ στην Αγγλία. Υπήρξε µέλος του Εργαστηρίου
Λυρικού Θεάτρου του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας συµµετέχοντας στις παραγωγές
Σατανερί, Σφίξε µε... ξανά, Mozart Mania και Διδώ και Αινείας κι επίσης
στην όπερα για παιδιά Η Βασίλισσα του Χιονιού του Θοδωρή Αµπαζή και στο
µιούζικαλ Το κορίτσι που επιµένει (Τηλέµαχος Τσαρδάκας). Ως έκτακτος
χορωδός στην χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής συµµετείχε στις
παραγωγές Αΐντα, Λόενγκριν, Τροβατόρε, καθώς και στο µιούζικαλ
Ερωτόκριτος του Δηµήτρη Μαραµή. Ως µονωδός συµµετείχε στις παραγωγές Το
Λυκόφως των Χρεών, Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της Φωτιάς και στο Ζ
της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ. Είναι µέλος του Φωνητικού Συνόλου
"Capella d’ Atene". Η Ελένη
Δηµοπούλου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη και είναι απόφοιτος του τµήµατος
Πολιτικών Επιστηµών του Αριστοτελείου Πανεπιστηµίου. Σπούδασε κλασικό
τραγούδι στο Δηµοτικό Ωδείο Θέρµης (µε τη Θάλεια Μαυρίδου). Έχει
συνεργαστεί ως σολίστ µε την Φιλαρµονική Ορχήστρα Νέων Θέρµης, την
ορχήστρα Con Fuoco, την Χορωδία Δήµου Θέρµης, κ.ά. Υπήρξε µέλος του
Όπερα Στούντιο "Skull of Yorick Productions" και συµµετείχε στις όπερες:
Madame Butterfly, Suor Angelica, Il Tabarro. Τραγούδησε το οµώνυµο
τραγούδι στο Τρίτο Στεφάνι του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Στο
συναυλιακό Ερωτόκριτο του Δ. Μαραµή ερµήνευσε το ρόλο της Αρετούσας και
συµµετείχε σε σηµαντικά φεστιβάλ στο εσωτερικό αλλά και στο εξωτερικό:
Βρυξέλλες και Λουξεµβούργο. Συµµετείχε επίσης στο µουσικό έργο Η µουσική
της Ροτόντας του ίδιου συνθέτη που παρουσιάστηκε στο οµώνυµο µνηµείο
της Θεσσαλονίκης. Την ίδια περίοδο τραγούδησε το τραγούδι που συνοδεύει
το παιδικό παραµύθι Το Παιχνίδι των δοντιών της Ρίας Φελεκίδου το οποίο
και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχµιο και έγινε µέλος της οµάδας
Μιούζικαλ "K’s Blink" της χορογράφου Δήµητρας Καστέλλου.
Η Αργυρώ
Καπαρού γεννήθηκε στον Πειραιά.Με καταγωγή απο το Ρέθυμνο και την
Κωνσταντινούπολη. Πτυχιούχος τμήματος «σύγχρονου τραγουδιού» του Εθνικού
Ωδείου Αθηνών. Είναι ερµηνεύτρια µε κύρια ενασχόληση το Μουσικό Θέατρο.
Έχει παρακολουθήσει το τµήµα της χορογράφου-χοροδιδασκάλου Μαίρης
Τσούτη και συνεργάστηκε µε την οµάδα «Ανάλια». Έχει συνεργαστεί µε τους:
Σπανό, Νικολακοπούλου, Γκρους, Κατσούλη, Βιτάλη, Νικολόπουλο, Χαλκιά,
Γαϊτάνο, Τόκα, Μητσιά, Κραουνάκη, Αλεξανδρή, Θαλασσινό, Νικολάου,
Μακεδόνα, Δήµου, Χατζηευσταθίου, Παπάζογλου, Ερωφίλη, Σιόλα, Ποάλα,
Ρίζο, Βουτσικάκη, Παλαµίδα. Έχουν εκδοθεί τέσσερα προσωπικά άλµπουµ της
στην ελληνική δισκογραφία και ένα στην Γαλλία, όπως επίσης έχει πάνω από
40 δισκογραφικές συµµετοχές-συνεργασίες. Το πιο πρόσφατο άλµπουµ της
ονοµάζεται Χειρολαβές σε στίχους Λίνας Νικολακοπούλου και µουσική Δάφνης
Αλεξανδρή, µε τις οποίες συνεργάζεται και συναυλιακά. Συνεργάστηκε
επίσης µε την «Σπείρα-Σπείρα» του Σταµάτη Κραουνάκη.
Kατάγοµαι από δυο χωριά και µια πόλη. Βυζαντινοί
εσπερινοί µε τον παππού µου, παπά-Λάµπρο. Δεύτερες φωνές στους ψαράδες
και τα δίχτυα τους, σε λαϊκούς και νησιώτικους µουσικούς δρόµους. Γλύφα,
Ευβοϊκός κόλπος. Νερό. Αργότερα στον κάµπο της Θεσσαλίας συναντώ τη
δηµοτική µουσική, κλαρίνα, νταούλια, ηπειρώτικα ντέφια, εικόνες από
στάχυα. Ευξεινούπολη-Αλµυρού. Γη. Στην εφηβεία πια, στην πόλη του Βόλου,
µου αποκαλύπτεται η ακαδηµαϊκή πλευρά της µουσικής. Υποτροφία στο
Δηµοτικό Ωδείο Ν. Ιωνίας Βόλου. Σπουδές και πρώτες συναυλίες µε τη
διάσηµη ορχήστρα Εστουδιαντίνα. Σµύρνη. Κωνσταντινούπολη. Ρεµπέτικοι
ήχοι στο κατώφλι. Αέρας. Από το 2001 έως σήµερα, ζω και εργάζοµαι για τη
µουσική, στην Αθήνα. Φωτιά.